شرکت ها از نظر سازمان فنی و عمران استاندارد به دو دسته تقسیم می شوند: شرکت هایی که به آنها پیمانی اطلاق میشود و دسته ی دوم به شرکت های مشاور شناخته می شوند. این دو دسته به ترتیب قادر به دریافت رتبه هایی از 5 تا 1 و رتبه هایی از 3 تا 1 هستند. برای رتبه بندی شرکت های پیمانی نیروی مهندسی یکی از معیارهای اصلی رتبه بندی شرکت� محسوب می شود. اما در شرکت های مشاور علاوه بر مهندسین امکانات نرم افزاری نیز در نظر گرفته می شوند. نهایتا در راستای ارتقا رتبه بندی شرکت ( اخذ گرید ) هم لازم بذکر است مبلغ مراودات مالی 15 سال اخیر شرکت و اظهار نامه های مالیاتی بسیار حائز اهمیت است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق (معاونت فنی و عمران استانداری فعلی) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم بندی نموده و برای شرکت های پیمانکاری رتبه 5 و 4 و 3 و 2 و 1 تعریف می نماید که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود و برای شرکت های مشاور رتبه 3 و 2 و 1 تعریف می نماید که 3 پایین ترین و 1 بالاتربن رتبه است. برای اخذ گرید� شرکت های پیمانکار ملاک اصل تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیات مدیره یک شرکت است ولی برای اخذ گرید� شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای اطلاع از نحوه
ثبت شرکت مهندسی می توانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.
رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری
رتبه بندی شرکت های پیمانکاری ( اخذ گرید پیمانکاری )� ، بررسی میزان توانایی شرکت ( براساس نفرات و سوابق آنها ، تجربه کاری و توان مالی ) می باشد . این بررسی براساس ضوابط و آیین نامه هایی که توسط معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری مصوب می شود انجام می گیرد . رتبه بندی شرکت ها ( اخذ گرید ) در 11 رشته معرفی شده و در پایه های (1،2،3،4،5) انجام می گیرد که پایه 5 کمترین و 1 بیشترین پایه است . جهت کسب رتبه بندی شرکت� پایه 5 شرکت می بایست امتیاز نفرات را که برای رشته ( رشته های) درخواستی به صورت مجزا داشته باشد که محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه اعضای هیات مدیره انجام می گیرد. جهت کسب پایه چهار (1،2،3،4) شرکت می بایست امتیاز نفرات و سقف تجربه کاری تعیین شده برای هر رشته و پایه و سقف توان مالی تعیین شده برای هر رشته و پایه را به صورت مجزا داشته باشد . اخذ رتبه در کرج، اخذ رتبه در تهران توضیحات بیشتر به تفصیل در فرم های پیوستی و ضوابط و آیین نامه های ارائه شده آمده است. رشته های مختلف پیمانکاری در آیین نامه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری شرکتها را در 11 رشته مختلف رتبه بندی می کند که عبارتند از :
- ساختمان (ثبت شرکت های ساختمانی)
- راه و ترابری (ثبت شرکت های راه و ترابری)
- صنعت و معدن (ثبت شرکت های صنعت و معدن)
- تاسیسات و تجهیزات (ثبت شرکت های تاسیسات و تجهیزات)
- کشاورزی (ثبت شرکت های کشاورزی)
- � آب (ثبت شرکت های آب)
- � مرمت آثار باستانی (ثبت شرکت های مرمت و باستانی)
- � کاوش های زمینی (ثبت شرکت های کاوش های زمینی)
- ارتباطات (ثبت شرکت های مخابراتی)
- نفت و گاز (ثبت شرکت های نفت و گاز)
- نیرو (ثبت شرکت های برق)
[caption id="attachment_2090" align="aligncenter" width="1344"]

راهنمای رتبه بندی شرکت[/caption]
شرایط رتبه بندی شرکت یا اخذ گرید
جهت
اخذ رتبه نخستین قدم ثبت یک شرکت است که حداقل مدرک تحصیلی بیش از نیم اعضای هیئت مدیره آن می بایست کارشناسی بوده باشد. در میان اعضای هیات مدیره وجود یک از دو شرایط ذیل الزامی است: به کارگیری یک مهندس با سابقه 7 سال سابقه بیمه و زمینه کاری مرتبط که ترجیحا سابقه بیمه آن از شرکت دارای رتبه رد شده باشد و یا وجود دو مهندس با 3 سال سابقه بیمه مرتبط و زمینه. ناگفته نماند در صورت وجود دو مهندس با سابقه بیمه در اعضای هیئت مدیره شرکت می تواند در دو شاخه متفاوت تقاضای اخذ رتبه را داشته باشد.
شرایط لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری طبق قوانین سال 1403
(انتخاب بین یک یا دو رشته) برای اخذ رتبه پیمانکاری، شرکت ها می توانند از دو شرط پیروی کرد. شرط اول برای اخذ رتبه این است که شرکت باید دو نیروی مهندس با حداقل 3 سال سابقه بیمه از شرکت رتبه دار در رشته مورد نظر داشته باشد. در این حالت، شرکت فقط می تواند در یک رشته تقاضای رتبه دهد. شرط دوم برای اخذ رتبه این است که� شرکت باید دو نیروی مهندس داشته باشد که هر کدام حداقل 5 سال سابقه بیمه از شرکت رتبه دار در رشته های مختلف داشته باشند.� در این حالت، شرکت می تواند در دو رشته مختلف تقاضای رتبه دهد.
مزایای اخذ رتبه پیمانکاری در سال 1403
افزایش اعتبار و وجهه شرکت: اخذ رتبه پیمانکاری نشان دهنده صلاحیت و توانایی شرکت در انجام پروژه های مختلف است و به افزایش اعتبار و وجهه شرکت در بین کارفرمایان و سایر شرکت ها کمک میکند.
ارتقای سطح کیفی خدمات: با اخذ رتبه پیمانکاری، شرکت ها ملزم به رعایت استانداردهای مشخص و ارتقای کیفیت خدمات خود میشوند.
افزایش شانس موفقیت در مناقصات: شرکت هایی که دارای رتبه پیمانکاری هستند، در مناقصات دولتی و خصوصی از اولویت بیشتری برخوردار هستند و شانس بیشتری برای برنده شدن در آنها دارند.
امکان انجام پروژه های بزرگ تر: با اخذ رتبه پیمانکاری، شرکت ها می توانند در پروژه های بزرگ تر و مهم تر شرکت کنند و از این طریق درآمد خود را افزایش دهند. مدت زمان لازم جهت اخذ رتبه فوق حدود 2 الی 3 ماه است.
اعتبار گواهی رتبه پیمانکاری چقدر است؟
از این پس، اعتبار گواهی های رتبه بندی پیمانکاری به چهار سال محدود شده است و دیگر امکان تمدید آنها به دو نوبت شش ماهه مانند قبل وجود ندارد. پس از اتمام دوره چهار ساله، شرکت ها موظفند برای اخذ مجدد رتبه خود، مطابق با شرایط جدید اقدام کنند. دلایل این تغییر در اعتبار گواهی این است که: ایجاد نظم و انضباط در سیستم رتبه بندی پیمانکاری: با محدود شدن اعتبار گواهی ها، شرکت ها ملزم به ارائه مستندات و مدارک بهروز و ارتقای مستمر توانمندی های خود برای تمدید رتبه خود خواهند بود. حفظ کیفیت خدمات پیمانکاری: با به روزرسانی مداوم اطلاعات و توانمندی های شرکت ها، کیفیت خدمات پیمانکاری در سطح مطلوب حفظ خواهد شد. ایجاد رقابت سالم بین پیمانکاران: با محدود شدن اعتبار گواهی ها، رقابت سالم تر بین پیمانکاران برای ارتقای سطح کیفی خدمات و کسب رتبه های بالاتر ایجاد میشود.
مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری
- مدارک ثبت شرکت شامل (اساسنامه، اظهارنامه، شرکت نامه، تقاضا نامه، آگهی تأسیس، آگهی آخرین تغییرات).
- کپی شناسنامه و کارت ملی و کارت پایان خدمت و یک قطعه عکس از کلیه شرکاء و سهامداران.
- � گواهی کار و بیمه مربوط به مهندسین.
ارتقا رتبه پیمانکاری و اخذ گرید شرکت 1
برای ارتقاء رتبه از 5 به 1 در شرکت های پیمانکاری مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در 15 سال اخیر توسط شرکت و نیروی فنی و مهندسی شرکت ارزیابی می گردد و در صورتی که شرکت امتیاز مورد نظر را کسب کند و اظهارنامه مالیاتی واجد شرایط را داشته باشد در آن صورت می تواند رتبه خود را از 5 به رتبه های بالاتر ارتقاء دهد .
ارتقا رتبه مشاور
در خصوص شرکت های مشاور نیز برای ارتقاء از پایه 3 به پایه 1 مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در 15 سال اخیر، نیروی فنی و مهندسی، اظهارنامه مالیاتی، امکانات فنی و نرم افزاری ملاک است. در صفحات دیگر این سایت زمان و شرایط و مدارک لازم جهت
اخذ رتبه 5 پیمانکاری ( اخذ گرید ) و 33 مشاور و رتبه های بالاتر از هر دو گروه به طور مجزا قید شده است.
رشته های ثبت شرکت های پیمانکاری
- رشته ساختمان.
- رشته صنعت و معدن.
- رشته راه و ترابری.
- رشته ارتباطات.
- رشته نفت و گاز.
- رشته تاسیسات.
- رشته کشاورزی.
- رشته آب.
- رشته انرژی.
- رشته� مرمت آثار باستانی.
- رشته کاوش های زمینی.

ویژگی شرکت برای اخذ رتبه شرکت
رتبه اختصاص داده شده به یک شرکت به سه عامل زیر بستگی دارد: تعداد نیروی انسانی و میزان سابقه کار آن ها میزان سوابق شرکت و مبلغ کل قرارداد های انجام شده دولتی توانایی مالی شرکت که بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال مالی یا میانگین 3 سال اخیر شرکت (هر کدام که بیشتر باشد) محاسبه می شود. برای اجرای هر پروژه بایستی توان شرکت های دارنده گواهی صلاحیت بر اساس آیین نامه ارجاع کار ارزیابی شود. قسمتی� از فرآیند ارجاع کار به پیمانکاران برای اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت است که در ارتباط با پروژه مورد نظر طی آن اجرای کار پیمانکاران دارنده گواهی صلاحیت بر اساس آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران طراحی و ساخت صنعتی به وسیله دستگاه اجرایی بررسی شده و حائزان شرایط برای دعوت به ارائه پیشنهاد تعیین می شوند. این نوع پیمانکاران فعالیت های مورد نیاز پرونده را در بخش های مختلف مهندسی، تدارکات، ساختمان و نصب و راه اندازی به عهده دارد.
نحوه اخذ گرید شرکت ها
اخذ گریدمتقاضی پس از مطالعه کلیه آیین نامه های مصوب معاونت راهبردی، می بایست باتوجه به شرایط شرکت اقدام به دریافت پایه و رشته مورد نظر نماید. در ابتدا باتوجه به فهرست مدارک الصاقی در سایت ساجات (هم چنین ضمیمه در همین صفحه)، مدارک مورد درخواست را آماده کرده و در سایت ساجات شروع به ثبت نام می نماید . این مرحله شامل 2 قسمت (ثبت نام اولیه و ثبت نام مرحله دوم) می باشد. در مرحله اول شناسه و گذر واژه اول دریافت شده و ثبت نام ابتدایی (ورود اطلاعات اولیه شرکت) انجام می شود و در مرحله دوم پس از تایید معاونت راهبردی و دریافت شناسه و گذرواژه دوم، کلیه اطلاعات شرکت باتوجه به رشته و پایه درخواستی بر روی سایت قرار گرفته و کلیه مدارک در محل های مربوطه و تعریف شده الصاق می گردد . در نهایت پس از ورود و الصاق اطلاعات و مدارک بطور کامل پرونده جهت بررسی به سازمان مربوطه ارسال می گردد. سازمان مربوطه پس از بررسی پرونده (این بخش ممکن است در چندین مرحله انجام پذیرد)، تأیید آن پرونده الکترونیکی شرکت را به استانداری ارسال کرده و کلیه مدارک به طور فیزیکی توسط استانداری دریافت شده و نسبت به صدور کارتکس شرکت اقدام می نمایند. تمامی مراحل فوق از طریق انجمن نیز انجام می گیرد.